Otizmin Farkında mısınız?

Nursemin Ertürk, Sevim Avni Çoğal ilköğretim Okulunda bulunan OÇEM'i (Otistik Çocuklar Eğitim Merkezi) ziyaret etti. OÇEM Öğretmenlerine Otizmle ilgili sorularımızı yöneltti

Otizmin Farkında mısınız?
TAKİP ET Google News ile Takip Et

N.Ertük: Otizm nedir?

Meral Tuna(Öğretmen):Sosyal iletişim bozukluğudur bu çocuklarda genellikle zihin engeliyle birlikte otizm görülüyor, aynı zamanda üstün zekâlı olan öğrencilerde var ve normal zekâlı olan öğrenciler var. Bizim okulumuzdan bahsederseniz genelde bizde zihin engeli artı otizm oluyor. Ömer diye öğrencimiz var mesela asperger sendromlu, normal zekâdan daha üstün zekâya sahip. İki ayda okuma yazmayı öğrendi.

 N.Ertürk: Otizmin belirtileri nelerdir?

Meral Tuna: Ailelere sorduğumuzda ya çocukları işitme engelli sanılmış ya da görme engelli, adına tepki bile veremeyen öğrenciler,siz mesela adını bağırıyorsunuz bir bebek göz kontağı kurar önce anneyle ama o kurmuyor, acaba çocuğumda görme problemi var mı diye doktora gidiliyor ve doktor sizin çocuğunuzda görme problemi yok,sizin çocuğunuz otizm tanısı koyuyor. Ama ailelerin hiçbiri daha otizm nedir bilmiyor. Hep kendilerini yalnız hissetmişler acaba bu dert bize mi geldi diye korkmuşlar. Bakıyorlar ki bir bu dert sadece bizde değil başka ailelerde de var. Ama şuan nedenleri bilinemiyor. Otizmin beyinde problem var ama niçin genetik mi yoksa başka nedenler mi var bilinmiyor.

N.Ertürk: Çalıştığınız yaş gruplar?

Meral Tuna:7 ile 14 yaş grubuyla çalışıyoruz yani ilköğretim

N.Ertürk: Burada öğrencilere ne gibi bir eğitim sağlıyorsunuz?

Meral Tuna: Bizde ilk önce öz bakım becerileri yapılıyor. Daha sonra akademik beceriler, beden eğitimi aynı ilköğretimde bulunan bütün dersler veriliyor. Ama bizde ilk önce davranış problemleri çok fazla olduğu için davranış eğitimi veriliyor.

N.Ertürk: Günde kaç saat eğitim veriyorsunuz?

Meral Tuna: Burada çocuklar 6 ders saati yani 4 saat eğitim alıyorlar

N.Ertürk: Sıklıkla karşılaştığınız sorunlar nelerdir?

Meral Tuna: Bizde en fazla olan davranış problemleri ve anne ve babaların birinin evet dediğine birinin hayır demesinden dolayı çocuklarda davranış problemleri çok fazla oluyor. Genelde çocuklarımız ilk geldiğinde çocuk becerileri yapamıyor, mesela el becerilerini el yıkama diş fırçalama çocuklar hepsini burada öğreniyorlar.

N.Ertürk: Bu okuldaki otistik çocuklar her hangi bir vakıf ya da kurumdan destek görüyorlar mı?

Meral Tuna: Okulumuza maddi olarak destek olan vakıf kurum henüz yok.Biz kendimiz yardım ediyoruz geçen sene Belediye yardım etti ,Bilgisayar hediye etti, birkaç kişi de halıfleks yaptırdı.

N.Ertürk: Sporun çocuklara katkısı nelerdir?

Meral Tuna: Bizim çocuklarda ayrıyetten aktivite var. Hiper aktiviteden dolayı enerji patlaması yaşıyorlar. İlk önce sporla enerji atılımı oluyor, daha sonra derse girdiğinde daha rahat oluyor. En azından orada bir enerji atımı oluğu için spor olmazsa olmazlardan bir tanesi. Mesela kendi kontrolünü sağlıyor dengesini sağlıyor, denge problemleri var orada dengeyi sağlıyorlar top sürmeyi sağlıyorlar tutmayı öğreniyorlar.

N.Ertürk: Sınıfınız kaç öğrenciden oluşuyor?

Meral Tuna: Dört otizmli öğrencilerde iki öğrenciye bir öğretmen düşüyor bizde dört öğrenci olduğu için iki öğretmeniz

N.Ertürk: Aileler okulunuza nasıl başvuruyorlar?

Meral Tuna: Önce doktor raporu alıyorlar. Daha sonra rehberlik ve araştırma merkezine gidiyorlar, rehberlik araştırma merkezi otizm raporunu gördüğü için direk buraya yönlendiriyor

Bülent Gündüz(Spor Öğretmeni):Günde bir saat eğitim görülüyor. Normalde çok agresif olan veya enerjisi çok fazla olan çocuklar. Hiperaktif çocukları normalde bir, bir buçuk saat gibi bir sürede spor yaptırıyoruz. Bu da normal enerjilerini alıyor eve gittiklerinde daha rahat daha dinlenmiş akademik çalışma olanağı bulabiliyorlar. Normalde çocukların çoğu geldiğinde top sektiremiyorlardı, tuvalet alışkanlığı çoğunun yoktu. Motorsal ince motor faaliyetleri yoktu, iki sene yüklene yüklene basketbol, futbol, koşu bandı ve bazı hareketler olmak üzere faaliyetlerini geliştirip şuandaki boyutlarına getirdik. Daha da çalışıyoruz, haftalık boyları ölçülüyor kiloları ölçülüyor ve koşu bandında yapmış olduğu kilo metreler ölçülüyor ve kondinasyon parkurunda olsun çabukluk parkurunda olsun yaptığı aktiviteler kendi dosyalarına özel geçip sene sonunda durum değerlendirilmesi yapıyoruz. Ne kadar ileri gitmiş daha neler yapabiliriz, üstüne ne katabiliriz diye yıllık planlar programlar hazırlıyoruz.