Mektebim Okulları İsviçre-Cern Bilim Merkezi'ndeydi

CERN Araştırma Merkezi'ni ziyaret eden Mektebim Okulları öğrencileri, merkezde görev yapan Türk bilim adamlarından parçacık fiziğiyle ilgili bilgi alarak, bilimsel çalışmaları yerinde izleme fırsatı yakaladılar

TAKİP ET Google News ile Takip Et

Mektebim Okulları’ndan 30 ilköğretim ve lise öğrencisi, 12 ülkenin desteğiyle 1954 yılında İsviçre ve Fransa sınırında yer alan Avrupa Nükleer Araştırma Merkezi CERN’deki bilimsel çalışmaları yakından inceledi. Yerin 100 metre altında, çevresi 27 kilometre uzunluğunda dairesel bir tünel olan Büyük Hadron Çarpıştırıcısı (LHC) denilen parçacık hızlandırıcılarının olduğu bölgede faaliyet gösteren CERN’ün bugün 20 asil üyesi bulunuyor. ATLAS, CMS, ALICE, CAST ve CLIC gibi deney ve projelerin yürütüldüğü CERN’de çalışmaları yerinde gören öğrenciler, öncelikle deneylerle ilgili bir simülasyon şeklinde hazırlanan Microcosm Sergisi’ni ziyaret ettiler. Daha sonra öğrenciler, ATLAS Dedektörü’nün bulunduğu yerde Türk bilim adamları tarafından izletilen üç boyutlu film gösterisi, sunumlar ve oyunlar eşliğinde parçacık fiziği, atomaltı parçacıklar ve “Tanrı Parçacığı” olarak bilinen Higgs Bozonu hakkında bilgi sahibi oldular. Özel Silivri Mektebim Koleji İngilizce Bölüm Başkanı Kadriye Varış’ın önderliğinde düzenlenen geziye Mektebim Okulları Silivri Fen Lisesi Müdürü Aysun Kurt ve Silivri Mektebim Koleji Müdürü Elvan Özsan katıldı.

Farklı kültürleri tanıdılar

26 Şubat ve 1 Mart tarihleri arasında gerçekleştirilen seyahatte öğrenciler, ilk gün Birleşmiş Milletler’in Cenevre’deki binasını, Leman Gölü kenarındaki İngiliz Bahçesi’ni, görkemli mimarisiyle şehri kuşatan Saint Pierre Katedrali’ni ve Eski Cenevre yerleşim alanı olan Old Town’u yakından görme fırsatı buldular. Gezinin üçüncü günü Lozan Antlaşması’nın imzalandığı otel olan Beau Rivage Palace’ı ziyaret eden öğrenciler, Montrö Meydanı’nı gördükten sonra Chillon Şatosu’nu, Gruyeres Bölgesi’ndeki Nestle Çikolata Fabrikası’nı ve Gruyeres (Gravyer) peynir kasabasını gezdiler.

‘Fizik’e ilgileri arttı

CERN’deki çalışmaları uzun yıllardır takip ettiğinin altını çizen Kadriye Varış, gezinin düzenlenme amacını şöyle anlatıyor: “Higgs Bozonu’nun bulunuş hikâyesini öğrenmek ve CERN’deki çalışmaları yakından görmek amacıyla CERN’e direkt yazı yazdım. CERN’ün campusorg’a yönlendirmesiyle gezi programı oluşturuldu. Bu gezi öğrencilerin derslerde gördükleri bilgilerin nerelerde kullanıldığını görmeleri ve yurtdışına çıkarak farklı kültürleri tanımaları amacıyla düzenledi.” Öğrencilerin sabah saat 09.00’dan akşam 17.30’a kadar hiç sıkılmadan programa katıldıklarını dile getiren Varış, CERN’de çalışan Türk bilim adamlarını gören öğrencilerin fizik konusuna ilgi duymaya başladığını vurguladı. Gezi sonrasında üniversitede tercih edeceği bölüm konusunda fikrini değiştiren öğrencilerin olduğuna dikkat çeken Varış, şunları söyledi: “Her şeyden önemlisi öğrenciler, ben de burada bilim insanı olabilirim, ben de yapabilirim dediler. Bu açıdan amacımızın ötesine geçen bir gezi oldu. CERN gezisinden sonra çocukların ikinci adresi NASA olacak.”

Hem eğlendiler, hem bilgilendiler

Utku Çolaklı (7. Sınıf): İsviçre’ye gittiğimde ilk gün çok heyecanlı değildim ama şehri yakından görünce heyecanım arttı. İlk önce Birleşmiş Milletler’in binasını gördük. Orada üye olan bütün ülkelerin bayrakları vardı. İkinci gün CERN’e gittik ve Türk bilim adamlarından parçacık fiziğiyle ilgili bilgi aldık. CERN’e gitmeden önce nasıl araştırma yaptıklarını, çalışma ortamlarını merak ediyordum. Oyunlarla ve sunumlarla burada yapılan çalışmaları yakından görme fırsatı yakaladık. İleride inşaat mühendisi olmak istiyorum. Burada edindiğim bilgilerden çok yararlanacağım. İsviçre’nin simgesi haline gelen yerleri de ziyaret ettik; Nestle’nin fabrikasına giderek, çikolatanın nasıl yapıldığını öğrendik. Charlie’nin Çikolata Fabrikası’ndaymışım gibi hissettim kendimi.

Yaren Tokgöz (7. Sınıf): CERN’de izlediğim sunumlardan sonra Büyük Patlama deneyi için ne kadar çaba sarf ettiklerini, kaç kişinin CERN’de çalıştığını ve bilim için çok ciddi derece gelişme kaydettiklerini gördüm. Tanrı Parçacığı’nın tam olarak ne olduğunu anlamak zor. Ama hâlâ yerin o kadar derinine inmelerine, atomaltı parçacıkları bulmalarına rağmen Tanrı Parçacığı’nı bulmalarının zaman almasını anlamadım. O çok şaşırtıcı geldi bana. Buraya gelene kadar fen ağırlıklı okumak istemiyordum ama CERN’ü gördükten sonra fikrim değişti. Buradaki Türk bilim adamlarından bilgiler aldık ve fizik okuyan insanların buraya kadar gelebileceklerini gördük.

Sena Tenim (8. Sınıf): CERN’e gitmeden önce merkezde nasıl çalışmalar yapıldığını çok merak ediyordum. Çalışmaları yerinde görüp bilim adamlarından görüş alınca aklımdaki tüm sorular cevabını buldu. Özellikle atomaltı parçacıkları ve çarpıştırmaların nasıl yapıldığını ve gördüğümüz aletlerin ne işe yaradığını öğrendim. Çok eğlenceli ve bilgilendirici bir gezi oldu. İsviçre’nin tarihi yerlerini de görme fırsatı yakaladık. İleride anestezi uzmanı olmak istiyorum. CERN’ü gördükten sonra yabancı ülkede eğitimime devam etmek istiyorum. İngiltere, ABD ya da İsviçre’de üniversite okuyabilirim.

Ayberk Keskin (9. Sınıf): CERN’e gelmeden önce Türk bilim adamlarının burada çalıştığını bilmiyordum. Türkiye’den bilim adamlarının da burada araştırmalar yapabildiklerini gördük. Fizik dersine ilk başlarda işlediğimiz konular nedeniyle ilgi duymuyordum ama buradaki çalışmaları gördükten sonra ilgi duymaya başladım. Bu benim ilk yurtdışı seyahatim oldu ve çok zevk aldım.